vattenstämpel

Kolhydrater Skriv ut

Det mesta av kolhydraterna bryts ner i kroppen till sockerarten glukos, som behövs som energi till cellerna.

Glukos lagras i levern i form av glykogen som fungerar som energireserv.
Kolhydrater är en bra energikälla och finns som stärkelse, kostfibrer och olika sockerarter i maten.

Stärkelse finns framför allt i potatis och sädesslag.
Kostfiber är osmältbara växtdelar som bland annat finns i grovt bröd, baljväxter, bär, frukt, rotfrukter och grönsaker.
Socker ger energi, men innehåller inga viktiga näringsämnen.

  • Ät mer än 250 g grönsaker,rotfrukter och baljväxter variera färgerna på grönsakerna.
  • Frukt ca 1-3 portioner per dag gärna bär, observera kolhydratmängden i olika frukter.
  •  Välj i första hand fiberrika allternativ när du äter bröd, flingor, gryn, pasta och ris.
  • Begränsa mängden godis, glass och söta bakverk samt läsk och saft.
     

Fiber

Det tar längre tid för fiberrik mat att passera magtarmkanalen och blodsockret stiger därmed långsammare Hur snabbt kolhydraterna tas upp i kroppen beror på hur de är uppbyggda, i vilken form de finns i livsmedlet, om de har värmebehandlats.

Välj fullkornsprodukter tex pasta och bröd med hela korn.